Dünya yine değişir de biz hazır mıyız?

“Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak”, gibi klişeler etkili olduğu kadar yanıltıcı olabiliyor. Yahut, “yeni dünya düzeni kuruluyor” gibi iddialı analizler. Sadece yakın geçmişte bile bunları birkaç kez duyduk ve hatta bazen gerçekleşmesine tanık olduk.

Trump’ın yeninden ABD Başkan’ı seçilmesinden sonra sökün eden cümleler de üç aşağı beş yukarı bu minvalde seyrediyor. Yeni dönemde Amerika’nın oyunu eskisi gibi oynamayacağı; Çin ve Avrupa’yı vergi duvarlarıyla durduracağı, kriz bölgelerinden çekileceği, uluslararası kurumlara desteğini keseceği veya azaltacağı gibi iddialı varsayımlar da bu cümleleri destekliyor. ABD’nin dünyayı siyasi ve ekonomik olarak etkileme gücü hesaba katıldığında yeni bir dönemin başlayacağı tezini yabana atmak da mümkün değil. Trump’ın kişiliği, hazırlıkları ve öfkesi ciddi bir değişimini sinyalini fazlasıyla veriyor.

Olup bitenlere Türkiye’den bakanlar da analizi bir hayli basitleştirerek, Erdoğan-Trump ilişkisinin samimiyetine güvenerek, herşeyin bundan sonra lehimize gelişeceğine inanıyorlar. O yüzden, seçim sanki Türkiye’de yapılmış ve kendi adayları kazanmış gibi Trump’ın zaferine sevinenler bir hayli fazla. Kendi hatalarımızla batırdığımız bütün işlerin bu sayede yoluna gireceği kanaati de sevinçlerine eşlik ediyor. Bir nevi, “Türkiye Yüzyılı”yla Trump’ın “Yeniden Büyük Amerika”sı el ele gidecekmiş gibi memnuniyet hali var. En azından iktidara yakın kesimlerde…

Gerçek şu ki, dünya bir başkanın göreve gelmesine bağlı olmaksızın zaten muazzam şekilde değişiyor. Yerküre, teknolojisiyle, bilimiyle, uzay araştırmalarıyla ve mesela son olarak yapay zeka devrimiyle benzersiz bir ilerlemeye sahne oluyor. Harekete geçmek için Trump’ı beklemeye gerek yoktu, Biden döneminde de değişim durmak bilmeden devam etti. Trump, Ocak ayında koltuğa oturana kadar da dünya kimbilir nasıl değişecek.

Değişim kesintisiz sürüyor. Fırsatı yakalayan ve değişime hazır olan ülkeler ve şirketler yeni dalgalardan istifade etmeyi biliyor. Ekonomilerini büyütüyor ve kendilerini daha güvenli hale getirmeyi başarıyor.

Herhangi bir ülke büyük değişimin parçası olmak istiyorsa her zaman fırsat vardır. Yeter ki hazırlıklı olsun, yeter ki ülkesinin kaderini bir başka ülkenin seçimine bağlamak yerine kendi gücü ve kabiliyetiyle çizme kararlılığına sahip olsun. Her zaman herşeye hazırlıklı olmak yerine, “Bakalım yeni başkandan sonra bize ne düşecek” demek yeni bir dünya olsa da değişimin ardından bakakalmak demektir. Daha önce olduğu gibi…

Bu sahneyi yakın geçmişte iki kez yaşadık… Hem Covid pandemisinde hem de Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinde. Her ikisinde de halka dönüp, Türkiye için ticari fırsat pencerelerinin açıldığını anlatıp durduk. Sonuçta sadece üretim kapasitemizin yetersizliği ve kendi yanlışlarımız nedeniyle kırılgan hale getirdiğimiz finansal yapımız nedeniyle iki krizi de fırsata çeviremedik. Bu kez de dönüp aynı halka yüksek enflasyon ve ağır hayat şartlarının pandemi ve savaş yüzünden olduğunu anlattık. Hala da anlatıyoruz…

Sadece ekonomik açıdan değil, o dönemlerde siyasi ve diplomatik olarak da imkanlarımız gelişmedi. Beş şene -hatta otuz, kırk sene- önce hangi bölgesel güvenlik problemlerimiz varsa yine aynısını yaşıyoruz.

Dünya pandemiden sonra geçen iki-üç yılda da çok değişti ama bizim hikayemiz zerre kadar değişmedi. O günden bugüne onbinlerce iyi yetişmiş insanımızı yurt dışına kaçırdık. Eğitimin hiçbir kademesini iyileştirmek için adım atmadık. Demokrasi ve hukuk sistemimiz gelişmeliydi, daha geri gitti. İhracatımızın Kg-Dolar değerini artıramadık; yani teknoloji üretimini büyütemedik. Yapay zeka devrimi şöyle dursun dijital pazardan da pay alabilmek için hamle yapamadık.

Çünkü, gerçek değişimin çaba, hazırlık, eğitim ve zihinsel performans gerektirdiğine inanmıyoruz. Analiz ve araştırmayı sevmiyoruz. Elimiz kolumuz bağlı bekleyip eski moda fırsatçılıktan medet umuyoruz. Hal böyleyken ve böyle olmaya devam edecekse Biden gitse Trump gelse ne farkeder? Dünya değişse ne olur, hiçbir şey eskisi gibi olmasa ne!

YORUMLAR (107)
YORUM YAZ
İÇERİK VE ONAY KURALLARI: KARAR Gazetesi yorum sütunları ifade hürriyetinin kullanımı için vardır. Sayfalarımız, temel insan haklarına, hukuka, inanca ve farklı fikirlere saygı temelinde ve demokratik değerler çerçevesinde yazılan yorumlara açıktır. Yorumların içerik ve imla kalitesi gazete kadar okurların da sorumluluğundadır. Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır. Özensizce belirlenmiş kullanıcı adlarıyla gönderilen veya haber ve yazının bağlamının dışında yazılan yorumlar da içeriğine bakılmaksızın onaylanmamaktadır.
107 Yorum
  • serçe / 09 Kasım 2024 00:21

    S400 alıp Türkiye'yi F35 projesinden attırmak Erdoğan'ın başarısızlıklarından biriydi.
    Erdoğan'ın hatasını gizlemek için Yunanistan da S300 füzeleri var yalanı ortaya atıldı.
    Füzeler NATO'da olamayan Güney Kıbrıs'ındı ve devreye alınmasın diye Girit'te depoya kaldırılmıştı
    Burada ABD nin İsrail' gizli planlarını bilenlerde bu yalana inanıverdi.
    Bu yalanı öğrendiklerinde ise hiç bir şey olmamış gibi davranmaya ve her şeyi bilmeye devam ediyorlar.
    Gerçeği aramayan insanlarla gelişme olmaz.

    Yanıtla (14) (4)
  • tavşan. / 09 Kasım 2024 10:47

    Sorular ve cevaplar.
    1. Yunanistan'ın s300 füzesi olmadığı halde neden TÜrk halkına var diye anlatıldı.
    2. S300 var diye anlatan akademisyen yazar çizer ve stratejistler olmadığını biliyor muydu. Yoksa aldıkları talimatı yerine mi getiriyorlar konu hakkında hiç bilgileri yok muydu.
    3. muhalif yazar ve çizerler neden s300 füzesi var diyordu:
    cevaplar sizden olsun.

    Yanıtla (1) (5)
  • Karar Okuru / 09 Kasım 2024 19:50

    Her gün aynı alakasız soruya cevap olarak; Soruyorum;

    Kıbrıs Cumhuriyeti ve Yunanistan ayrı devletler değil mi? Girit adası Yunan toprağı değil mi? Rusya S 300 füzesini Kıbrıs'a neden sattı? Kıbrıs S 300 füzesini neden aldı? Kıbrıs NATO üyesi mi? NATO üyesi olmayan Kıbrıs'a ait S 300 füzesi Yunan toprağında ne arıyor?

    Cevap var mı? Yok!

    Yanıtla (3) (1)
  • Mustafa / 09 Kasım 2024 22:39

    İlk defa sizi bir konuda kötü gördüm. S300 Yunanistan da dır. Girit Adasındadır. Hemde Türkiyeyi sakinleştirmek için Yunanistan almıştır. Biraz araştırın

    Yanıtla (1) (0)
  • Mustafa / 09 Kasım 2024 22:45

    Bütün bilgileriniz doğru. Açıklama kısmına gelelim. Rumlar milliyetçiliğe oynadı Rusya nında paraya ihtiyacı vardı. Güney Kıbrisa sattı. Bu füzenin gücü ( radar) etkisi Türk kıyılarına ulaşıyordu. O zaman bu füzenin kolaylıkla kara kara füzesi olacağına dahil haberler vardı. Bunun olup olamıyacağını bilmiyorum. Türkiye dünyaya ilan etti. S300 Kıbrısa gelirse vurucam diye. Sonuçta Kıbrısdaki füzeler Girite gönderilerek ara yol bulundu. Yunanistan Kıbrıs Rum yönetiminden para ile aldı.

    Yanıtla (0) (0)
  • serçe / 09 Kasım 2024 23:43

    Sevimsiz sorular sevimsiz mantık. Üstelik buraya yazmaya cesaret ediyorsun karar okuru.

    Yanıtla (0) (0)
  • Gerçek / 09 Kasım 2024 11:38

    Bizim gibiler derin ruh hastalığından muzdarip, tedavisi de yok.

    Yanıtla (4) (0)
  • Nedret / 09 Kasım 2024 16:34

    İslam’la, gelişmişlik ve modernite asla bir araya gelemez.

    Yanıtla (8) (5)
  • Etem / 09 Kasım 2024 18:46

    16 34..Islam ve Musluman düşmanlığı ; faşizmin de ötesinde tedavisi olmayan şizofrenik bir ruh hastalığı haline gelmiştir..

    Yanıtla (4) (5)
  • Nedret / 09 Kasım 2024 20:55

    Etem! İslam hakkında bir gram bilgin olmadığına eminim.
    Dünya pratiğini de dikkate alarak bir şeyi umutsuzca savunmayın.

    Yanıtla (0) (1)
  • Etem / 09 Kasım 2024 23:20

    Nedret Istersen krem peynire tap; kimsenin umrunda falan mi zennediyorsun..Fakat nicin insanlarin inancına ve özellikle de Islam'a saldırmadan duramıyorsunuz..Şeytanla ortak mi çalışıyorsunuz..

    Yanıtla (1) (0)
  • Cut / 09 Kasım 2024 12:07

    Liberal Ideoloji kendini Insan in Hur Iradesi uzerine temellendirir..Bunu da mutlaklastirir..yani Insan sayet kumarda herseyini kaybetmeyi goze almissa yapacak birsey yoktur..kumarhaneleri kapatmak fikri liberalizm ile uyusmaz..devlet veya burokrasi Hur Birey in isine karismamalidir..Bireylwr birbirinin bogazina sarilirsa araya girip kavgayi ayirmalidir..o kadar..Bireyin isine karisilmamalidir ki yaraticiligi ortaya cikabilsin ve ilerleme dinamiginin motoru olsun..70-80 yilin hikayesi budur..

    Yanıtla (0) (2)
  • Mehmet Yılmaz / 09 Kasım 2024 22:15

    Liberalizmle liberteriyanizmi karıştıran bir yorumcu.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ali Rıza / 09 Kasım 2024 21:55

    Sebeb sonuç ilişkisini irdelememişsiniz, neden böyleyiz diye, kısaca “ dünya değişir biz değişmeyiz” demişsiniz, tamam da neden?. Yalnız biz değil, bütün islam alemi aynı sıkıntıda, bakın İran’da üniversite öğrencisi bir hanım, iç çamaşırıyla dolaştı neden?. Biz islam ümmeti bin dört yüz yıldır yüce kitabı okuruz hesabımıza nasıl gelirse öyle anlarız!. Mesele bu yarında böyle olacak!. Henüz kadının etek boyundan saçından kurtulamadık.

    Yanıtla (3) (0)
  • natali / 09 Kasım 2024 19:00

    tecavüzden ceza alan bir şahsın burada bazı cevrelerde bu derece sevilmesi utanc verici
    insani onur denen birşey var ya da olmalı

    Yanıtla (1) (0)
  • Güneş / 09 Kasım 2024 15:43

    Tarih tekerrür ediyor. Osmanlı da Avrupa, amerika gelişirken, bizde saray entrikalarıya uğraşmaktan gelişemedik. Hatta Abdülhamit amcası Abdülazizle Avrupa Seyehatinde oraların gelişmişliğini görünce bizim 150 yıl ilerimizdeler demişlerdir ama sırf tahtını kaybetmemek için 33 yıl ülkeyi idare etmiştir. Aynı şimdiki gibi, koltuğu kaybetmemek için hertürlü tutarsızlık, yalan var.

    Yanıtla (6) (2)
  • Okur / 09 Kasım 2024 14:43

    İnsanlar gibi toplumlar ve devletler de değişen çevre koşullarına uyum sağlayabildikleri ölçüde hayatta kalırlar. Buradaki çevre; doğa, düşünce, hukuk, teknoloji, ekonomi, bilim, sanat, örgütlenme ve işbölümü gibi bütün antropoloji ortamıdır. Doğanın değişim ve hareket kanunlarıyla savaştığımız için ahlak, bilim ve insanlıktan uzaklaşıyoruz. Bunda bizi yönetenlerin hatırı sayılır bir emeği var. Aklımızı başımıza almak için geç kalmanın pişmanlığı çok büyük olacak.

    Yanıtla (4) (1)
  • Semra / 09 Kasım 2024 14:17

    Güzel bir yazı olmuş

    Yanıtla (0) (0)
  • Sahin / 09 Kasım 2024 14:15

    Erdoğan değişmez

    Yanıtla (1) (0)
  • Sahin / 09 Kasım 2024 14:13

    Dünys değişir Erdogan değişmez

    Yanıtla (1) (0)
  • Okur / 09 Kasım 2024 13:24

    Boş koltuğa oy veririz diyen Chp lilere bakan Akp lileri görür, Akp lilere bakan da Chp lileri.Dem için kavga eden ergen halleri de trajikomik.

    Yanıtla (2) (0)
  • Hikaye / 09 Kasım 2024 13:20

    Dünya değişir biz asla değişmeyiz sayın yazar.İktidar hile ile düzen ile,tehdit ile her şeyi yapıyor ,belediyelere keyfi el koyuyor ama oyları artıyor yani her seçim öncesi aynı oyun dönüyor ve kabulleniliyor.Sizce böyle bir toplum değişime falan hazır olabilir mi?

    Yanıtla (0) (0)
  • okur / 09 Kasım 2024 13:19

    "aptal olma" nasihatı etkili oldu, "reis" "dostum trump" diye söze başladı. bizim "reis" zaten ancak trump'tan putinden nasihat alır. daha aşağısı kurtarmaz. sıradan tc halkından zinhar nasihat almaz. "ayaklar" başa ne söyleyebilir ki?

    Yanıtla (2) (0)
  • Emir / 09 Kasım 2024 12:42

    Bazen ak partiyi anlamak için keşke birkaç saat akp li olabilsem diyorum! Sağcı faşist Trump, Tayyip Bey'i aşağılayan çok çirkin sözler etmemiş gibi, hakaretin ötesinde şeyler yazılı mektup yazmamış gibi, Türkiye ekonomisini bozacak işler yapmamış gibi yaşıyorlar, keşke bir iki saat ak partili olabilsem de anlasam bu kafayı!

    Yanıtla (10) (0)
  • Hikaye / 09 Kasım 2024 13:16

    2 saata gerek yok 10 dk yeterli oluyor bu millete.Akp kafası başka kafaş dünyada başka örneği yok.Çünkü dünya gerçekleriyle alakası yok.

    Yanıtla (13) (0)
  • The end / 09 Kasım 2024 13:15

    Erdoğan ne demiş. Kayyım la ilgili. Makamını suistimal edenlerin yakasını bırakmayız demiş. Soralım erdogana. Bu söz sizin ve Akp nin suistimal ettiği makamlar içinde geçerlimi.yoksa biz hariç mı dedi.

    Yanıtla (11) (0)
  • Guido Fawkes / 09 Kasım 2024 13:13

    Yüzyıldır; pozitivist türkler ile pozitivist kürtler sebep, tüm sorunlar sonuç.

    Yanıtla (1) (4)
  • -IQ- / 09 Kasım 2024 02:14

    Yorumlarda uzun zaman geçirip, iki farklı yorumcu (Cut ile Net gibi) arasındaki farkı bile ayırt edemeyen, üstelik uyarılsa da algılayamayan zekalar! için hayat toz pembe olsa da durumları hüzün verici.

    Yanıtla (5) (0)
  • Bacon / 09 Kasım 2024 04:02

    Yahu bıktım..cut net falan değilim..Tavşan ve yazdığı on isim surekli net net..diyor..içerikle ilgili fikir belirt değil mi..muktesebat yok belli de..hasta bu..teşekkür için yazdım size..

    Yanıtla (3) (0)
  • Cut / 09 Kasım 2024 09:35

    Yazar benim de dile getirmekte oldugum bir cumleyi yazisina koymus iste..Huzunlu bir serzenisle de yazisini bitirmis..Dunyayi yoneten elitler Neo liberalizmin ve dahi Liberal anlayisin ipini cekiyor ve bunu Liberallerin gozunde toplumlarinn geri kalmis(!) Unsurlari olan dindarlar,muhafazakarlar unsurlari araciligiyla yapiyor diye ne kadar huzunlensek yeridir..Bidon kafalar Biden i nasil yener AKaPe ye bu halk neden tahammul eder..vs..en iyisi Acemogluna soralim..Madonna da olabilir..

    Yanıtla (2) (0)
  • Gerçek / 09 Kasım 2024 12:49

    Bizim gibi sözcüden, cumhuriyetten gelen 1930 model faniler; Cut 'un ayaklarını öpmeliyiz, yeni ebedi liderimiz o olabilir.

    Yanıtla (1) (0)
  • Cut / 09 Kasım 2024 12:58

    Hah ..hazir firsat gecmisken..Ordular ilk hedefiniz Bill Gates in malikanesidir..ileri.."Ben teknolojinin Ahlaklisini severim.".. "hayatta en hakiki mursit kesinlikle yapay zeka olamaz" vs..vs...

    Yanıtla (0) (0)
  • Suhreverdi / 09 Kasım 2024 00:16

    Yüz yıl önce kurulan paradigma iflas etti.bahceli ve özel sözleriyle bunu ilan etti..dünya bölge değişiyor..Rusya ve doğu bloku değişime ayak uydurması..sonuç..değişime direnenler CHP de isyan bayrağı açtı .tasfiye olacak bunlar..CHP bolunecek..Bahçeli Erdoğan'ı baskan sectirmek istiyor diyen aptallar özgür ozelin de başkan sectirmek istediğini söylemeleri gerekiyor aynı mantikla..hayatında tek satır okumamış ahmaklar değişimi de anlayamiyor..tarih değişime direnenlerle dolu.

    Yanıtla (1) (17)
  • Okur / 09 Kasım 2024 02:03

    Yüz yıl öncesinin paradigmaları iflas etti, Bin yıl öncenin paradigmalarına dönelim niyetiniz komik olmuş. CHP siz bir Türkiyede ne 15 temmuzlar nede Çözümler, açılımlar bitmez. CHP beka için hep olmalı. Halk geçde olsa bunu anladı. Siytasetteki AKP kaynaklı hırçınlığın sebebi de bu.

    Yanıtla (11) (2)
  • Okura / 09 Kasım 2024 02:58

    Yazıda bin yıl öncesinin paradigmalarini dönelim demedim.chp çözüm için paradigmanın iflasını ilan etti diyorum.chp siz bir turkiyeden de bahsetmiyorum yazida..boyle bir anlam cikarabilmek için aptal bir cahilden fazlası olmak lazım .basarmissin bunu ..

    Yanıtla (2) (2)
  • Cut / 09 Kasım 2024 09:41

    Ortadogu da Baas rejimleri tasfiye edilirken Turkiye ye hala bunu dayatmak zulumdur..CHP bile bunu gornus durumda..Yeni donem tarihteki yerini idrak edebilen milletlerin soz sahibi oldugu bir donem olacak...Bizim tarihimiz ne yuz yillik ne bin yillik..Musluman Turk un tarihi Hz.Adem ile baslar.

    Yanıtla (1) (3)
  • Hikaye / 09 Kasım 2024 13:14

    Cut,ortadoğunun Baas rejimi örneği Türkiye de ve 22 yıldır iktidar.Sen hala iktidarla muhalefeti bile ayırmaktan muzdaripsin.Bence önce biraz tarih,sonra da ortadoğu stratejisi öğren.Ha süslü laflarla bunları örterim diyorsan ayağın dışarda kalmış üşütmeyesin...

    Yanıtla (7) (0)
  • Gerçek / 09 Kasım 2024 18:33

    Türkiye’nin gerçek, ayakları yere basan, yaşayan, canlı tek partisi CHP. Diğerleri hayal aleminde bile yaşamıyorlar. Nerede yaşadıkları hakkında bile bir fikirleri yok.

    Yanıtla (1) (0)
  • Zahir / 09 Kasım 2024 12:49

    Mutlak bir düzen arayışınız olduğu için her değişimi iflas olarak görüyorsunuz, bir sürü soruna rağmen cumhuriyet kendi yolunda gidiyor, CHP de iki laf söylendi diye bölünme sonucu çıkarmanızda aynı nedenle sanırım. Özel gider başkası gelir bir yıl içerisinde … lideri değişmiş, ilk seçimde oy oranı ile 1. Parti olmuş, parti tüzüğünü değiştirmiş bir partinin yarın bölüneceğini beklemek öngörü değil temenni dir.

    Yanıtla (2) (2)
  • Z KUŞAĞI / 09 Kasım 2024 12:05

    Yarın 10 Kasım. Erdoğan'ın 10 Kasım etkinlik programı çok yoğun. Anıtkabir'e gidecek. Gazi'nin gözde kurumlarından Tarih Kurumundaki ANMA toplantısına katılacak. Çankaya Köşkündeki Atatürk Müzesini açacak veeeee kabine Çankaya'da toplanacak. Tayyip, Gazi'ye, lisanıhal ile diyor ki: Paşam, ülkeyi benim gibi çocuklara bırakıp da niye gittin? Bak işte her şeyin içine ettik.

    Yanıtla (4) (1)
  • karar okuru / 09 Kasım 2024 12:39

    Kuzey Koreye birinciliği kaptırmamak için Türkiye önlem alınıyor.Heykel sayısında bir numara olan Türkiye, ritueller konusunda da önde olmak istiyor.

    Yanıtla (1) (3)
  • Hasan Erzincan / 09 Kasım 2024 12:35

    Dünya, büyük anafor yaşıyor. Kültürler biri birine karışarak şekilsizlk hatta tanımsız halde. Yıllar önce bir borsa çalışanı bana “ adamın borsada parası yok. O da sevinip üzülüyor. Aklım almıyor.” demişti. Trump geldi diye sevinenle aynı. Dünyada adı öne çıkan devlet başkanlarına siyasi aktörlerine bakıp dünyanın ne denli kültürsüzleştiğini göre biliriz. Bu dumur hallerinin dünyayı kitlesel kıyımlara taşıdığı aşikar. İnsanlık bunları sırtından atabilir mi? Emareler iyi değil.

    Yanıtla (3) (0)
  • OkuR / 09 Kasım 2024 12:30

    Alman fedaral göç dairesi raporunda "Turkler ülkelerinden kaçmak istiyor" içerikli raporunda 199 bin iltica talebinde bulunduğunu yazıyor.Birazda bu ülke neden bu kadar cazip ve bizim insanımız ise geleceğini neden kendi ülkesinde değil de başka yerlerde arıyor'un cevabını mı yazsak?..

    Yanıtla (3) (0)
  • Cemil / 09 Kasım 2024 12:10

    Farklı tarih okuması ve yüzyıl öncesiyle hesaplaşma adına nüfusun yarısıyla sürekli çatışan bir iktidarla ne huzur bulur ne de yeni bir şeyi yakalayabiliriz!

    Yanıtla (6) (1)
  • karar okuru / 09 Kasım 2024 11:58

    Hayatını tekrar üzerine kuran, çemberin dışına çıkmayı felaket olarak gören toplulukların değişmesi çok zor. 3.ncü Selimden bu yana değişmeye çalışıyoruz. sonuç ortada. kök bir sebep var zihne ket vuran. ben bunun mevcut din anlayışı olduğunu düşünüyorum. Hıristiyanlıkta aynı durumdaydı. zihne ket vurdu yüz yıllarca. batı bu açmazdan dinden çıkmadan, laiklikle çıktı. benzer bir süreci İslam'dan çıkmadan bizimde yaşamamız gerekiyor.

    Yanıtla (0) (0)
  • Cut / 09 Kasım 2024 11:06

    Cumhurbaskani Insan i oncelemeyen teknolojiye karsiyiz diyor...Iyi de Insan i oncelemek ne demek...Musluman once buna cevap aramali...Koftede domuz et cikmis vay efendim...Ya yedigimiz ete baksaniz,sute,domatese..Hangisi hela gida olarak nitelendirilebilir..daha dogrusu artik gida denebilirmi...Insan in beden butunlugu kutsalmis..bebelerin hucrelerine giren nanoteknoloji Vitaminler vs..beden butunlugune mudahale degil mi..

    Yanıtla (0) (0)
  • The end / 09 Kasım 2024 11:00

    Evlere senlik. Merkez bank. Badkani her toplantıda enf tahminini yükseltiyor. Erdoğan ise ben ekonomistim demeye devam ediyor. Enf. Düşürüyor. Kalem sende değil mi istediğin gibi indirirsin. Şüphemiz yok.

    Yanıtla (1) (0)
  • Muammer / 09 Kasım 2024 10:57

    BİZe ne oldu ki, dut yemiş bülbüle döndük!
    Ülkeyi batıran iktidara 'defol!' diyemiyoruz.
    Bu nasıl bir 'büyü'dür!
    Akla ziyan bir durum gerçekten.. Sosyologlar bunu izah etsinler..

    Yanıtla (4) (0)
  • Nete / 09 Kasım 2024 03:12

    Net rumuzlu arkadaş..lutfen beni kurtar su Tavşan ve familyasindan..ne yaptıysan seni unutamiyorlar..adın agizlarinda .net değilim diyorum.aptallar anladı bu familya anlayamiyor..hem kel hem fodul hem zircahil bunlar..

    Yanıtla (4) (1)
  • okur / 09 Kasım 2024 10:44

    kendi kendine konuşana deli derler

    Yanıtla (3) (2)
  • O aslan / 09 Kasım 2024 10:37

    Avrupa da enflasyon yüzde 5, yüzde 6 adamlar ne yapacaklarını şaşırmış bir an önce nasıl düşürecegiz diye düşünürken biz yüzde elli enflasyon ile neredeyse davul zurna çalıp oynayacağız bu milletten bir şey olmaz, çünkü vatandaş birey olamamışiz.

    Yanıtla (2) (0)
  • KARAR OKURR / 09 Kasım 2024 10:24

    28 Mayıs seçimleri sonrasın da 
    Bahçeli: Önümüzdeki günlerde çok şey değişecektir, her şey değişecektir, inşallah Türkiye değişmez,acayip huzursuzeden cümle,bilerek dediyse ne demek istemiştir? neyi amaçlamaktadır

    Yanıtla (2) (0)
  • Dokuzuncu köy / 09 Kasım 2024 00:38

    Sayın yazar, anlaşılır şey değil gerek iktidar ve iktidar çevresi sanki seçimi Trump değil de Tayyip Erdoğan kazanmış gibi seviniyorlar. Oysa Trump ilk döneminde hakaret dahil herşeyi yaptı. Bu nasıl bir algıdır. ..!

    Yanıtla (13) (1)
  • Cut / 09 Kasım 2024 10:22

    Trump a sevinmiyorlar efendim...Demokratlarin temsil ettigi ideolojinin tasfiye edilmekte olusuna seviniyorlar...Birtek Turkiye de de degil..Bunun dunyanin hemen her ulkesinde karsiligi var..Bak Japonlar bile sevinmis...Sebepleri hakkinda Derin dusunun lutfen..Fukoyama nin tezleri artik cop oldu..Tarihin sonunu Demokrasi getirmis mis...Komunizm bile bunu iddia edemezdi..Insan var oldugu muddetce Tarih yazimi devam eder..Haa insan in isini bitiririm o zama diyenler olursa birsekilde tasfiye olurl

    Yanıtla (3) (2)
  • selahattin / 09 Kasım 2024 10:22

    Hazır olup olmamamızın hiçbir önemi yok sermaye ye hükmedenler ne derse o olur. Her halkın bir statüsü var kimileri et somon yer kimileride makarna bulgur halklarda bunu kabullenmişler böyle devam eder

    Yanıtla (4) (0)
  • Bacon / 09 Kasım 2024 00:36

    İngiltere ve İspanya'da da benzer sorunlar vardı..orada konuşup cozmek daha kolay..hayatında tek satır okumadığı halde herşeyi bilen aptallar çok çok az oralarda..ilkokul altı zekası ile bir ömür aynı ezberlerle yıkanmış beynini hiç kullanmayanlar da oldukça az .müze tiyatro sanat bilim edebiyat şiir sergi kitap hayatında zerre yer almamış lumpenlerin ezberleri kullanılmamış yıkanmış beyinleri engel değişime..skolastik engizisyon kafalı cahilleri ikna etmek CHP MHP akp için çok zor olacak..

    Yanıtla (3) (10)
  • karar okuru / 09 Kasım 2024 01:22

    Bacon'un kendi lafları ile kopyalayarak

    ..bir ömür aynı ezberlerle yıkanmış beynini hiç kullanmayanlar da oldukça az .müze tiyatro sanat bilim edebiyat şiir sergi kitap hayatında zerre yer almamış lumpenlerin ezberleri kullanılmamış yıkanmış beyinleri engel değişime..skolastik engizisyon kafalı cahilleri ikna etmek

    Bu söyledikleri BACONA NET olarak uyuyor.

    Yanıtla (13) (5)
  • Bacon / 09 Kasım 2024 01:51

    Üzerine alındığına göre aşağılık kompleksin cehaletinden büyük karar okuru..tedavi olabilirsin..yazdıkların beni tarif ediyor demişsin..neti bul acil ona da kurtulalım biz de..ağzında hep adı .git şöyle bence..

    Yanıtla (2) (8)
  • Gerçek / 09 Kasım 2024 08:57

    Haklısın. NET dünyasında yaşayanlar derin bir ruh hastalığından muzdarip. Bu türün tedavisi maalesef yok.

    Yanıtla (4) (4)
  • okur / 09 Kasım 2024 10:42

    Gerçek aynen katılıyorum. NET tedavisi yok.

    Yanıtla (1) (3)
  • Tavşan / 09 Kasım 2024 11:02

    Yoldaşlar NET'i sorguya çekiyorlar...Laikligimizi şey ettirmeyecegiz,, bizi durduramazsiniz..O degil de tandır katmeri ile küp çökelegi olsa da yesek..

    Yanıtla (1) (2)
  • Etem / 09 Kasım 2024 11:07

    Beni durduramazsınız.. Okeye dönüyorum..Çiftç okeyim var..Nuri Abi'nin kaveden tüm yoldaşlarına selamlar...

    Yanıtla (0) (1)
  • Etem / 09 Kasım 2024 01:49

    Bacon, pardon NET o tarif ettiği sosyal tabakanın laik seküler, yasakçı, jakoben CHP tarafında olduğunu iddia ederdi. Bu gün daha fazla “like” almak için gönderisini yeniden formüle etmiş.

    Yanıtla (4) (4)
  • Okur / 09 Kasım 2024 10:21

    Şeytani pisliklerle beyni doldurup , Allah'ın kelâmı Kuranı Kerim ile dolduranlara geri diyen ahmaklarla işimiz yok

    Yanıtla (2) (2)
  • O aslan / 09 Kasım 2024 10:13

    Bu ülkenin başına ne geldiyse kendi ve ülkesinin çıkar ve menfaatlerinden çok liderini kutsayan onun menfaatlerini önceleyen vatandaş ve birey olamamışlarin yüzünden geliyor.

    Yanıtla (5) (0)
  • O aslan / 09 Kasım 2024 10:07

    Kıralı kıral yapan hâlinden memnun olan köleler dir.

    Yanıtla (3) (0)
  • O aslan / 09 Kasım 2024 10:00

    Hayatta her şeyin karşılığı var da bizim ülkemizde yanlış yönetimin bir karşılığı veya yaptırımi yokmu

    Yanıtla (2) (0)
  • HAYRETI MUCIP / 09 Kasım 2024 09:52

    He he ...! Türkiye aynen karabatak gibi değişiyor!

    Yanıtla (1) (0)
  • Abbas Yolcu / 09 Kasım 2024 09:12

    Geçenlerde internette Timurtaş hocanın 30 yıl önceki cuma vaazına denk geldim. Türkiye’nin sorunlarından bahsediyordu, idarecileri yerden yere vuruyordu. Zannedersiniz ki, hoca 30 yıl önce değil, 30 gün önce konuşmuş gibi güncel sorunları anlatıyor. Anlaşılan Türkiye’nin sorunları hala aynı, hayat pahalılığı, adaletsizlik, terör, eğitimsizlik, medya…

    Yanıtla (0) (0)
  • Ali / 09 Kasım 2024 09:00

    Devletlerin değişmez vizyonlari vardır. Devleti kim yönetirse yönetsin ayni vizyon devam eder. Abd, israil ile İran ve Rusya birbirlerine rakip görünüyor. Ama Türkiye söz konusu olunca hemen birlikte hareket ediyorlar.

    Yanıtla (1) (0)
  • Hakkı / 09 Kasım 2024 08:52

    Trump a sevinen akpliler, aslında Trump ta kendi liderlerini görüyorlar. İkisinde de Devlet adamliliginin bilgeliği, tecrübesi yok. Kahvedeki adamın milliyetçiliği gibi atıp tutuyorlar. Özellikle bizimkisi Rabia dedi nas dedi, s400 dedi Suyu tersine akıtmaya çalışarak 22 yılımızı çöpe attı. Bu giden 22 yıl belki de gelecek 50 yilimıza maloldu. Gelişmeden nüfusumuz yaşlandi. Eyt ile 43 yaşında milyonları emekli etti şimdi de doğru dürüst çalışacak adam kalmadı. Kalsa da karnını doyuramiyor.

    Yanıtla (9) (0)
  • The end / 09 Kasım 2024 08:19

    Kimse akp yi MHP yi rahatsız etmesin.hukuk demokrasi insan hakları ekonomi tarım sanayi, eğitim sağlık Allah'a emanet. Onlar dinden, başörtüsü den yerli milli beka, şehitlik gibi yüce değerlerden ranta, paraya, sevete yol yapıyor, zor yerlede tünel açıyor.ve ulaşıyor. paranın servetin yolu nihayet otoban oldu.nerde bu paralar yurt dışında. Akp yi insanı demokratik hukuki sözlerle rahatsız etmeyin.isleri çok

    Yanıtla (5) (0)
  • mizan / 09 Kasım 2024 08:11

    Ticari aĥlâkı (kahir ekseriyetinin) bozuk olan bir millet (aha bu Türk Milleti maalesef) iktisadi olarak düzlüğe çıkamaz, refaha eremez.
    Senelerdir serbest piyasada iş yapmaktayız, tecrübemizle söylüyorum.

    Yanıtla (3) (1)
  • Fani / 09 Kasım 2024 08:06

    Üretmiyor tüketiyoruz, millete makarna, kömür, ekmek, peyniri oy uğruna bedavaya verirsen, olacağı budur. Toplum çalışsan ne olacak karın tokluğuna, çalışmasan da karnın doyuyor, devlet bakar demeye başlayınca olanlar normaldir. Ömrümüz debelenmek ve eleştirmek le geçer geçti.

    Yanıtla (5) (0)
  • Karar Okuru / 09 Kasım 2024 03:08

    guzel ve anlamli bir yazi olmus. bravo.

    Yanıtla (0) (0)
  • Turgay / 09 Kasım 2024 02:42

    Savaş durursa , Ukrayna ve Rusya epey yabancı işçiye mühendise ihtiyaç duyacak belki 5 - 10 milyon civarı. Hizmet sektörlerinde de çok açık var. Herhalde Türkiye Büyük bir genç insan ,yetişmiş insan ihracı gerçekleştirir , sonra ne olur bilemiyorum. Başka para edecek ihraç ürünümüz , inşaat malzemeleri olur.

    Yanıtla (1) (1)
  • tavşan. / 09 Kasım 2024 00:08

    Türk halkının yüzde yüz onu ABD nin PKK yı desteklediğine ve Türkiye'yi bölmek istediğine inanır.
    Aynı Türk insanları Trump geldi Suriye'den çekilecek YPG ye desteği kesecek diye yorum yapıyor ve seviniyor.
    Türkiye'yi bölme planları Kürtleri destekleme planları demek ki Trump gelinceye kadarmış mı diyeceğiz.
    Bilgisizlik cesareti ile her konuta ahkam kesenler böyle çelişkili duruma düşer ve umursamazlar.

    Yanıtla (3) (5)
  • O.YAZAR / 09 Kasım 2024 02:10

    Kudüs Trampın desteği ile israilin başkenti oldu. Ypg Trump desteği ile kuruldu ve güçlendirildi. Türkiye kısıtlamaları, tehditleri Trump ile gördü. Kanaatimce AKP'li medya Trumpı uzun boylu olduğu için seviyor. Başka mantıklı bir cevabı yok.

    Yanıtla (13) (1)
  • Solgenç / 09 Kasım 2024 01:46

    AKP başkanı Erdoğan 1994 Yılında (%24 oy ile) en fazla oy alarak İstanbul Belediye başkanı oldu. 1998 Yılında Siyasi yasak oldu ve görevden alındı. Yerine vekil olarak aynı partiden (A. Müfit Gürtuna)bir başkası aday oldu ve Mecliste azınlık olduğu halde CHP oylarıyla seçildi. Niye, siyasi ahlak bunu gerektiriyordu. Siyasi yasağı 2003 yılında CHP oy desteği ile kaldırıldı. Niye, siyasi ahlak bunu gerektiriyordu. İşte AKP'de olmayan şey bu. Niye, Çünkü halk iradesine saygısı yok. Ayrıca vefa yok.

    Yanıtla (15) (1)
  • Sinto / 09 Kasım 2024 01:02

    Yunanlılar yıllarca ülkemizi işgal etti..son kaynaklarımıza vd vd zorlu savaslardan sonra yendik..ama yaptıkları ...cumhuriyet kuruldu..en iyi dostumuz Yunanistan oldu .üst düzey ziyaretler yapıldı karşılıklı .kadim düşmanımız Rusya en iyi dostumuzdu..bitti bir süre sonra bu dostluklar.yeni dostlarımız oldu..konjonktür gereği.dünya savaşında birbirini mahvedenler dost oldu.birlikler kurdu.paradigma şartlarla değişir.liderler ideolojiler tarih anlatısı dönemler ittifaklar değişir.kutsal degildir

    Yanıtla (4) (0)
  • Musto / 09 Kasım 2024 00:33

    Hani derler ya bizden bir şey olmaz..İlime bilime ar-ge'ye mi yatırım yaptın. Türkiye nasıl değişecek, ürettiğin ürünün kg 1,5 doların altında satıyorsun.

    Rakiplerin ortalama 3,5 dolara satıyor. Millet İmam okullarından kaçıyor sen inadına imam okulları yatırım yapıyorsun. Eğitimde cemaatlerin tarikatların eksikti onları da soktun.10 yılı geçti,Altay tankı piyasada yok. Yapanların elinden aldın. Ali Cengiz oyunları oynadığınız müddetçe, bu ülkeden bir şey olmaz...

    Yanıtla (18) (0)
  • Yunus Devrim / 09 Kasım 2024 00:18

    Kahrolsun Kapitalist emperyalist zalim Amerika!
    Kahrolsun her türlü istibdad.
    Kahrolsun taasubçu ideoloji!
    Yaşasın Halk!
    Yaşasın Ümmet!
    Ümmetin bütün halkları.
    Yaşasın devrimci İslam.
    El ele güzel sabahlara!
    Kudüs.

    Yanıtla (1) (17)
  • tavşan. / 09 Kasım 2024 00:12

    Türkiye neden gelişemiyor.
    1. Gelişmiş eğitilmiş bir toplum değiliz.
    2. Vatan millet edebiyatını pek seviyoruz ama vatan ve millet bizim çıkarımıza olduğu zaman seviyoruz.
    3. Yönetenler yönetmek için değil mal varlığını artırmak öncelikli iktidarı istiyor.
    4.Türkiye'nin asıl düşmanının dışarısı olduğu tezi kabul görüyor ama düşmanımız içerde. yönetenleri denetlemiyor üç kuruş çıkar için her şeyi satabiliyoruz.

    Yanıtla (16) (3)